Dag 5, Halong Bay

25 november 2023 - Halong Bay, Vietnam

Na wederom een heerlijke nachtrust en lekker ontbijt  om 08.00 uur via de tolweg vertrokken richting Halong Bay. HA Long betekent ĺetterlijk "neerdalende draak". Deze draak spuwde volgens de legende parels die uitgroeiden tot wat nu de uit het water stekende rotsen zijn. Na twee uur gestopt bij een parelfarm waar ons gedemonstreerd is hoe parels gekweekt worden: de sluitspier van de oesterschelp wordt doorgesneden, er wordt een klein namaakpareltje ingebracht en de sluitspier wordt gerepareerd, wat anti-biotica wordt ingebracht en de oesters worden aan verticale netten opgehangen en aan stokken in zee geplaatst. De oester gaat nu laagjes parelmoer om het bolletje maken zodat er een parel wordt gemaakt. Er zijn drie soorten oesters en daardoor ook drie soorten parels: witte, roze en zwarte. Vanaf vijf jaar kunnen de parels "geoogst" worden.

20231123_102551    20231123_10213220231123_101627

Na nog een half uurtje rijden komen we aan bij de boot en na een briefing monteren we om twaalf uur aan en krijgen een heerlijke lunch voorgeschoteld. Na de lunch met een tender (klein bootje) naar één van de eilanden (Ti Top )gebracht waar je kon zwemmen of een klim via 475 treden kon maken naar een 360 graden uitzichtpunt. Ik ben naar boven geweest en Carla heeft gezwommen.

20231124_081730

Terug op de boot ons opgefrist en daarna op het zonnedek wat gedronken (van 17.30 tot 18.30 "Happy Hour "), springrolls gemaakt en crêpes gegeten. Na een keurig verzorgd diner nog wat gekletst en gedronken en om 22.00 uur de hut opgezocht.  Einde van een heerlijke dag.

1. Frank (ik dus)😜:
    25 november 2023
    Toppie! Ik geniet van jullie verhalen en foto’s!👍dus jullie zullen het wel goed naar de zin hebben!👌🥳